4 העקרונות לפתרון קונפליקטים!

innerjoy_poster4 העקרונות לפתרון קונפליקטים בין אישיים!

היא ישבה מולנו מחייכת, אבל עם תחילת הסיפור הדמעות זלגו מעיניה… "הרגשתי שאני לא יוצאת מזה, כל מילה שאמרתי סיבכה את המצב שגם כך היה מורכב עוד יותר, התחושה היתה של טביעה. הכל מסתבך, אני לא יכולה להרשות לעצמי לאבד את מקום העבודה שלי, אני לא יכולה להרשות לעצמי לאבד את הזוגיות שלי ולהתגרש, והנה אני שם, עוד כמה ימים, מובטלת וגרושה. בת 30 + וכבר כישלון בכל תחומי החיים.

אני בכלל עובדת בעבודה הזו כי זה נוח עם הילדים, השעות נוחות והמשכורת סבירה, וחוץ מזה, שאין לי מושג במה אחרת אני אעבוד, בזה כבר יש לי נסיון. אז אני קמה כל בוקר, הולכת לעבודה המשעממת הזו, שמיציתי אותה מזמן, חוזרת בארבע לילדים, לבית, לבישולים, הכביסות, הבלגן, לרוץ בין החוגים. מזמן לא עשיתי משהו בשביל עצמי. לפחות אני אמא טובה, או אולי שגם זה כבר לא משהו… מרוב תסכול בעבודה, אני מרירה מבפנים, עצבנית, חסרת חסבלנות.

בעלי אמר לי שהוא שונא להגיע הביתה אל הפרצוף החמוץ שלי, האמת, גם אני לא באמת שמחה לראות אותו, עם העבודה המוצלחת שלו והזמן שיש לו לעצמו, לדבר עם חברים, לשתות קפה, רק אני עבד של כולם… ואז הוא בא ומספר לי שהוא רוצה לצאת לסקי עם חברים שלו לשבוע, זה נגמר בצרחות. כבר שבוע שאנחנו בכלל לא מדברים ביננו.

היום הבוסית שלי, שכבר שבוע לא במשרד, כי היא ב"פגישות שיווק" (יושבת עם הבת שלה לקפה בקניון), קראה לי אליה למשרד והודיעה לי שהמצב קשה, שהחודש עשיתי רק שתי עסקאות וצריך לפחות 7 כדי לעבור את החודש חלק. היא חושבת שאני לא משקיעה מספיק…. אני!!! לא משקיעה מספיק… עובדת בכל מקום כמו חמור וכולם מתלוננים. מרוב תסכול- אמרתי לה בדיוק מה שאני חושבת עליה… זורקת אחריות שכמוה, ואיך אם היא היתה עושה שיווק אמיתי ולא רק נפגשת עם חברים מצבנו לא היה כ"כ רע. עכשיו היא עומדת לפטר אותי…

הכמעט פיטורים שלי, הצליחו לשנות את חיי בסופו של דבר!

החברה שעבדתי בה החליטה כחלק מתהליך של שינוי אירגוני להביא מגשר, מגשר שהוא גם מאמן אישי. כל תהליך של פיטורים (מאוד לא כלכלי לחברה) היה צריך לעבור קודם אופציה של גישור, וכך הגענו אני והבוסית שלי לתהליך.

לא רק שלא פוטרתי בסוף – אפילו נכנסתי לתהליך שבזכותו קודמתי בעבודה. הקידום בעבודה איפשר לי לנתב את התיסכול שלי לצמיחה וזו בתורה אפשרה לי ולבעלי להגיע לזוגיות טובה ולמימוש עצמי".

נשמע סוף קל מהיר ואופטימי! התהליך לא היה קל, הוא היה מורכב וארוך, אבל התוצאות היו מספקות ומניבות לכל הגורמים.הסיפור של מירה, הוא סיפור אחד מני רבים של הצלחות בתהליכי  גישור.

כמי שיוצרות את השילוב המדהים בין עולם הגישור לעולם האימון והפסיכולוגיה החיובית ומאמינות בשילוב הזה כשילוב מנצח לפתור כל קונפליקט, בעיה וסכסוך בהווה ובעתיד, הנה כמה מהעקרונות החשובים ביותר בהם משתמשים לפתור קונפליקטים בדומה למתואר במקרה  זה, ובכל תחום מתחומי החיים כגון קונפליקטים ועימותים בין ובתוך אירגונים, קבוצות ואפילו בבית המשפט:

1. הפרידו בין מערכות היחסים לבעיה-

בכל פתרון קונפליקט יש להפריד בין הבעיה, המהות העומדת בבסיס הקונפליקט ומערכת יחסים הבנויה מתפיסות, רגשות ותקשורת שונה של שני צדדים (או יותר) .

לאנשים יש נטייה להגדיר מהי הבעיה בכותרת שלא תמיד באמת מאפיינת את הבעיה האמיתית. על מגשר מיומן לדעת לזהות את הבעיות האמיתיות ואף לדרג אותן מבחינת סדר החשיבות במקרה שבו הוא מטפל, על מנת לתת מענה יעיל.

במקרה של מירה, היא הגדירה עצמה ככישלון ובעיניה כולם אשמים- הבעל, הבוסית והיא-רק הקורבן. כשבפועל קיימות מספר בעיות -

בתחום העבודה:

  • הבעיה- תפקודה הלא מספק של מירה מבחינת צרכי המערכת.

    בתחום  מערכת היחסים בין מירה והבוסית שלה-

    • תפיסה- מירה והבוסית תופסת בצורה שונה את חובותיה של הבוסית

    • רגשות- מירה מתוסכלת ומרגישה מנוצלת, הבוסית מתוסכלת מהתפקוד הלקוי של מירה

    • תקשורת- התקשורת של מירה ושל הבוסית שלה מתמצה בהתיחסות של הבוסית לתוצאה הסופית, ללא התייחסות לדרך ואילו מירה אינה מספרת על מעשייה ועל הקשיים בדרך.

      בתחום הזוגיות:

  • הבעיה- מירה מתוסכלת מחלוקה לא שיוויונית בנטל ומהאופן שבו נראים חייה עקב  כך, לעומת ההצלחה של בן זוגה והסיפוק שהוא שואב ממנה.

    בתחום מערכת היחסים בינה לבין בעלה-

    • תפיסה – מירה תופסת באופן שונה את ההתנהלות שלה לעומת בעלה

    • רגשות- מירה חשה שזו  גזירה משמיים או איזו שהיא קונספירציה נגדה שבה כולם נהנים על חשבונה

    • תקשורת- לא ברור מהקטע מה סוג התקשורת בין מירה לבעלה, אך בספק לאור המתואר, אם בכלל קיימת תקשורת אפקטיבית ביניהם.

       

2. התמקדו בצרכים ולא בעמדות-

כדי למצוא פתרון נבון יש לפשר בין צרכים ולא בין הצגת העמדות של כל אחד מהצדדים. הצרכים הם אלו המגדירים את הבעיה.

אם במקרה של מירה הבעיה היתה תפקודה הלא מספק של מירה בעבודה.

  • העמדה של הבוסית- מירה אינה מתאמצת מספיק.

  • הצורך אשר עמד מאחורי  עמדתה של הבוסית שעל מירה לתפקד טוב יותר הוא הצורך בבטחון כלכלי- קיומי למחלקה של הבוסית ובצורך של הבוסית בקבלת הערכה מהבוסים שלה.

  • העמדה של מירה- רק אני מתאמצת, אף אחד חוץ ממני לא מתאמץ, אני פריירית. אם אחרים היו גם מתאמצים הייתי מצליחה.

  • הצורך מאחורי עמדתה של מירה- הערכה לפועלה ומאמציה

3. המציאו אופציות יצרתיות לרווח הדדי-

דפוסי המחשבה החוסמים חשיבה יצרתית לפתרונות  WIN-WIN   הם חריצת משפט בטרם עת, צמצוום הפער בין העמדות במקום הרחבת האפשרויות הקיימות, ההנחה שגודל העוגה קבוע והחשיבה ש"זו הבעיה שלהם לפתור את הבעיה שלהם".

מה שכן יש לעשות-

  • להפריד בין שני חלקי החשיבה- ההמצאה של הרעיון וההחלטה האם לקבלו

  • להרחיב את האפשרויות אשר עלו עד כה, במקום לחפש פתרון יחיד

  • לחפש רווחים הדדיים

  • למצוא דרכים יצרתיות כדי להקל על שני הצדדים לקבל את ההחלטה

(חשיבה יצרתית, הוא תחום מסעיר מאין כמוהו אשר נלמד לעומק בקורסי הגישור שלנו, אך דורש פלטפורמה שונה מטקסט קצר ולכן נבצר מאיתנו להדגים כיצד זה נעשה במקרה של מירה)

4. שימוש בקריטריונים אוביקטיבים-

בניית פתרונות המבוססים על אמות מידה של הוגנות, יעילות או ערכים מדעיים לפתרון הבעיה מגדילים את הסיכוי לפתרון יעיל לטווח הקצר והארוך.

בהתאם לסוגיה, יש לפתח קריטריונים אוביקטיבים המבוססים על: מחיר השוק, תקדים, קביעה מדעית, אמות מידה מקצועיות, יעילות, עלויות,  אמות מידה מוסריות, יחס שיוויוני, מסורת, הדדיות ועוד'.

ובעיקר, נושא החלופה, מה האלטרנטיבה הקיימת. ובמילים פשוטות, מה האופציה המשפטית, החוקית הקיימת לפיתרון אותו סיכסוך.

מנסיוננו, ברגע שצד מבין שאם לא יעשה מאמץ בהליך הגישור, ישתף, יחשוף, יעזור למצוא פיתרון מתאים יצירתי ומספק לכולם, האלטרנטיבה היא להגיע לבית משפט, על כל המשתמע מכך. בנקודה זו בדר"כ יש האצה מדהימה בתהליך.

חשוב להדגיש כי לשם כך, על המגשר לדעת ולהציג את כל האלטרנטיבות שקיימות, כמובן שלצורך  כך הוא יכול להיעזר בתהליך הגישור באנשי מקצוע. דבר שהוא מקובל מאוד.

  • הגדירו כל אחת מהבעיות כחיפוש משותף של אמות מידה אוביקטיביות

במקרה של מירה, נבחרו אמות מידה לתפקוד מספק המבוססות על ממוצעים בחברות דומות- לסיפוק הצורך בבטחון של הבוסית ונבחרו אמות מידה לקבלת משוב חיובי המבוססות אמות מידה מקצועיות ואישיות לסיפוק הצורך של מירה בהערכה.

היום כשאנו מכירות ומלמדות קורסי גישור עם התמחות באימון, הידע הזה נראה לנו ולתלמידים שלנו כל כך ברור, שאין לנו מושג איך פעם חיינו בתוך אינספור קונפליקטים. היכולת להיות מומחה בניהול קונפליקטים היא יציאה אמיתית מעבדות לחירות. שחרור כבלי העבדות של הקונפליקט מאפשר צמיחה אישית ומקצועית יוצאות דופן, כל אדם לאן שליבו לוקח אותו אליו.

אינרג'וי מיסודן של עו"ד גלית צור, מומחית לגישור ו NLP  ודורית מילר מאמנת מומחית לפסיכולוגיה חיובית, קריירה ואימון זוגי.

טלפון: 04-8494873, innerjoyv@gmail.com,

 https://www.facebook.com/pages/Innerjoy/1395502317391880

 

 

 

 

 

 

 

 

נשמח אם תשאיר תגובה