כיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה? חלק 4 ואחרון

מראה חיצוני, שפת גוף, מסר מרכזי וגוף הראיון.

אתם יכולים לדמיין לעצמכם מרצה המגיע להרצאה אותה הוא מעביר, כשהוא לא יודע על מה הוא עומד לדבר, לבוש בבגדי היום יום שלו, שקוע ומרוכז בעצמו ובאופן כללי משדר מסר של פחד וחוסר אונים. מה דעתכם על הרצאה של מרצה כזה? הייתם רוצים להקשיב לה? אני משערת לעצמי שלא. המסר האחרון שלי בסדרת המאמרים העוסקת בכיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה הוא: ראיון עבודה הוא פרזנטציה! הוא לא הרצאה במובן זה שאתם אינכם עומדים מול קהל רחב. אבל הוא דומה להרצאה- כיוון שמדובר בכם- כשאתם מנסים להעביר מסר לקהל (בד"כ מורכב מאדם אחד, אבל לאו דווקא).

stock-photo-portrait-of-business-man-adjusting-the-tie-indoor-88908313

ישנם חוקים וכללים ברורים להעברת פרזנטציה. אותם חוקים תקפים גם לראיון עבודה:

תקשורת בלתי מילולית

 90% מהמסר המועבר מועבר באמצעות תקשורת בלתי מילולית ולכן חשוב לשים לב לאופן העברת המסר

מראה חיצוני

האם המראה שלכם מעביר את המסר אותו התכוונתם להעביר? רושם מקצועי דורש מראה מסודר, מאורגן, ביגוד המשדר רלבנטיות לעולם העסקים. המראה החיצוני שלכם יקבע את הרושם הראשוני . מסר בלתי מילולי ראשון זה הוא זה הקובע את הרושם הכללי שיקבע עליכם.  מספר טיפים קטנים בנושא:

  • גברים- חולצה מגוהצת ומכופתרת בתוך המכנסים. בלי דוגמאות/לוגואים בולטים. צבעים סולידים וסטנדרטים. (ברור שאני מדברת כאן על הכלל, אם הראיון הוא למשרת שליח, בהחלט ניתן להגיע עם טי שרט)
  • נשים- רצוי חולצה עם צווארון. בארצנו החמימה והלא מעונבת בהחלט תתקבלנה גם חולצות ללא צווארון, אך רצוי שיהיו מבד אשר משדר איכות גבוהה ולא טריקו. גם כאן, כמו אצל הגברים- רצוי לבחור בדגמים חלקים וסולידים בלי דוגמאות בולטות. לגבי שמלות וחצאיות- אפשרי, אך צריך להגיע איתן רק אם את רגילה ללבוש שמלות וחצאיות, לוקחת בחשבון שייתכן והמסר יהיה נשי חזק וזה מתאים לך. חשוב מאוד- לא חשוף מדי, זה לא משדר מסר מקצועי.
  • נשים וגברים- שיער מסודר. גברים מסופרים, מגולחים ומסודרים ולנשים עם שיער ארוך רצוי פן או באופן כללי סידור השיער אצל ספר מקצועי.
  • בשמים- זהירות! להקפיד להגיע נקיים ולא מסריחים מזעה/סיגריות (מסטיק לא עוזר… עדין מריחים אותן)/ ריח פה. הדבר היחיד המתחרה לרעה בריח גוף רע הוא ריח של בושם חריף העוטף את המראיין. למראיין לאו דווקא יש את הטעם שלכם בבושם ואתם יכולים ממש לדחות. אם בושם- אז מי גוף עדינים ונדיפים שלא ישאירו חותם ריחני דומיננטי.stock-photo--first-job-interview-with-relaxed-grad-121468669

שפת גוף

  • חייכו- חיוך גורם להפרשת אנדורפינים היוצרים מצב רוח טוב, מעבר לכך- חיוך הוא מדבק. אם אתם תחייכו- הסיכוי שגם המראיין יחייך גבוהים יותר. בגלל האנדורפינים גם אתם וגם הוא תרגישו במצב רוח טוב יותר ותקשרו זאת לחוויה. אתם תצליחו להוציא את הטוב שבכם והמראיין יקשר את נוכחותכם להרגשה טובה.
  • שימרו על קשר עין- יוצר תחושת ביטחון. מעסיקים מחפשים אדם בטוח בעצמו ובמקצועיותו. קשר עין יחזק את המסר הזה.
  • שימרו על מרחב גופני נכון- אל תפלשו למרחב האישי של המראיין- יוצר תחושה של פלישה והתערבות. ואל תתרחקו מדי, מעביר מסר שאתם מנסים להסתיר משהו או לברוח. שבו זקופים יחסית על הכסא.
  • כדי שתרגישו נינוחים אתם יכולים להביא עמכם בקבוק מים, או להשתמש בכוס המים שנהוג בד"כ להציע בראיון כדי להניח עליה את היד, ללגום מים ולהירגע במידת הצורך. המסר שאני מעבירה כשאני שותה מים בשלווה- הוא של רוגע ונינוחות היוצרת תחושת בטחון (אבולוציוני- חיות אוכלות ושותות רק שהן מרגישות בסביבה בטוחה)
  • שימו לב לשפת הגוף של המראיין- האם הוא מתעניין בדבריכם? אדיש? מעוניין? התאימו עצמכם אל מה שהוא משדר. דעו מתי לעצור, להמשיך או לקצר. ערבו גם אותו במידת הצורך (מנסיוני האישי לראייין יכולה להיות חוויה משעממת כשעושים אותה על בסיס קבוע, אם המרואין שואל גם הוא שאלות ויוצר שיחה אמיתית- החוויה משתפרת פלאים, וכמובן שאני אעדיף לעבוד עם אדם שנעים בחברתו)

תקשורת מילולית

המסר המרכזי

המסר המרכזי מתחלק לשני צירים: 1."הכינותי מראש" 2. התאמה לקהל (במקרה זה- המראיין).

  • "הכינותי מראש"- כמו שמרצה מגיע להרצאה עם מסר ברור אותו הוא רוצה להעביר לקהל שומעיו. כך מתראיין צריך להגיע מראש עם מסר אותו הוא רוצה להעביר למראיין. על המסר עצמו כתבתי במאמרים הקודמים. אבל אדגיש ואומר שהמסר צריך להיות קצר, ממוקד וכזה שניתן להעביר אותו במשפט קצר ופשוט. המסר צריך להיות ממוקד בערך המוסף שיש לי בתור מועמד לתפקיד על מועמדים אחרים. וצריך להתבסס על שעורי הבית שהכנתי. בהם גיליתי מה המעסיק והשוק הספציפי אליו אני מתראיין זקוקים לו יותר מכל, ומה אני מסוגל לתת בהתאם לצורך זה על בסיס נסיוני הקודם וכישוריי.
  • התאמה לקהל- הרעיון הוא להקשיב. לוודא שאני קשוב למסרים שמעביר לי המראיין (במידה ויש כאלה. לפעמים המראיין ישתדל בכוונה לא להעביר מסרים. את מרבית האנשים זה מלחיץ, אבל מבחינתכם שקראתם את המאמר, אתם מבינים שכל שעליכם לעשות הוא לדבוק במסר של "הכינותי מראש" בלי להוסיף התאמה לקהל, ולכן לכם יהיה קל יותר בסיטואציה שכזו). עליכם להיות קשובים גם לשפת הגוף ולעניין שמגלה המראיין בנושאים מסוימים ולא באחרים וגם למסרים הברורים אותם מעביר אליכם המראיין. במה החברה עוסקת, מה הם מחפשים ספציפית נכון להיום- ולהתאים את עצמכם למסר. התאמה אינה אומרת שינוי המציאות או המסר שהכינותם מראש. אלא חידוד תחומים רלבנטים ואי שימת דגש על אחרים.

mcvhgv

 גוף הראיון

גוף הראיון מתייחס לסיפור שאתם מספרים. הסיפור הזה יתמקד ברוב המקרים בנסיון התעסוקתי ובהשכלה שלכם. השאלות עליהן עליכם להתכונן הן:

מה היתה מהות העבודה שלכם בכל מקום עבודה?

מדוע עזבתם את מקום העבודה?

ומבחינת השכלה- היכן למדתם, מה למדתם? (לפעמים תשאלו מדוע דווקא במוסד הספציפי ומדוע דווקא את הלימודים הללו)

שימו לב- הן בקורות חיים והן בראיון עבודה, אחד הדברים החשובים הוא השם בו אתם מגידירים את התפקיד אשר עשיתם: האם עבדתם כמזכיר/עוזר מנכ"ל/מנהל אדמינסטרטיבי- כל אחד מהשמות יכול להתייחס לאותה עבודה אבל לשדר משהו לגמרי אחר. בדקו כיצד מגדירים בחברה בה אתם מתראיינים את התפקידים הרלבנטים- והשתדלו להשתמש בסמנטיקה דומה.

400_F_28554757_KFawWpVpoXDNhWpw4mHymyHpT9MX34qD

לסיכום, גיסי שהוא איש חכם במיוחד ובכלל לא קשור לתחום ההשמה, אבל ללא ספק אשף בשיווק, אמר לי לא מזמן הגדרה ממצה לכיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה" "לבוא לו טוב!" אם עברתם או לא עברתם ראיון עבודה בהצלחה תלוי פשוט בכימיה שיצרתם עם המראיין. תזכרו- יושב מולכם אדם עם רגשות ומחשבות משל עצמו (רבות מהן עוסקות ב: "מה תהיה השאלה הבאה שאשאל?", "האם אני מצליח להבין באמת מי האדם שיושב מולי?", "מתי יגמר כבר השעמום הזה?"). מה שעבורכם נחווה כרגע משנה חיים, נחווה עבורו כנסיון להבין/מטרד/שעמום/שינוי בסדר יום… תתייחסו אליו כאדם והתאימו את עצמכם באופן אותנטי- מצאו את תכונת האופי שלכם שהכי מתאימה להלך הרוח ותזרמו איתה.

מאחלת לכולם ש"תבואו להם טוב" ושהדברים "יבואו טוב אליכם".

להתייחסות אישית למקרה הספציפי שלכם, אני כאן!

דורית.

תגובות למאמר

נשמח אם תשאיר תגובה