כיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה? חלק 3

שאלת ספר לי על עצמך, תכונות חיוביות ושליליות ורמות שכר!

נפגשנו לראשונה לפני כשנתיים, כל הפגישות שלנו התחילו בבכי סוער. מהפעם הראשונה- עוד לפני שפתחה את פיה והחלה לדבר, היא נשנקה ופרצה בבכי. גם שאר הפגישות שלנו לוו באפיזודות של בכי. היא כל כך הזכירה לי את עצמי במצבה… גם אני בכיתי בסיטואציה הזו. הסיטואציה בה הבנתי שהחיים לא הובילו אותי למקום בו רציתי להיות. לא כך דמינתי את עצמי- רעיה מתוסכלת, בעבודה ממוצעת. היו ימים שחשבתי שאולי אפילו אשנה את העולם, אשאיר את חותמי והנה- מה נשאר? סתם… חיים בשביל לחיות, בלי ייחוד, בלי צמיחה, בלי הצלחה מיוחדת.

הסיבה שגרמה לה לבכות היא הפער הגדול בין היכולות שלה ובין ההשגים שלה בחיים. אישה חכמה מאוד, חזקה, יחסי אנוש מדהימים- אהובה בכל מקום, יפה, נעימת הליכות ו…. כלום. עובדת כמזכירה, ועוד לא מזכירה טובה במיוחד (ברור- כי התפקיד היה כ"כ קטן עליה ומשעמם שבסוף היא בקושי עשתה אותו בפועל), נקרעת בין העבודה לילדים, מרוויחה משכורת עלובה שיחד עם המשכורת של בעלה בקושי מספיקה להם. כשהיא הגיעה אלי, היא לא באמת האמינה שהמצב בכלל יכול להשתנות, הרי היא כבר ניסתה- וזו היא, היא לא מצליחה יותר מזה.

400_F_51423272_pGZ4d7sbuwoX6c0HvjqD87bB9LTKmmXS

היו לנו 5 פגישות בהן זהינו את היכולות שלה- הערכים, הצרכים, עקרונות הפעולה להצלחה, מעכבי ההצלחה שלה. בנינו חזון ענקי, גזרנו ממנו יעדים- ויאללה… תוכנית פעולה להצלחה בחיים. ואז- כלום, היא לא עשתה עם זה כלום. אחרי שנה היא התקשרה אלי ושוב נפגשנו- היא שוב בכתה (ואני כמעט בכיתי איתה מהתסכול, שלה ושלי כמאמנת). הפעם הדגש עבר להבנה שעצם ההצלחה היא להיות בתהליך. שהתהליך יהיה ארוך,הוא יכלול בתוכו הרבה כשלונות- אבל בסופו של דבר יוביל אותה למקום משמעותית יותר טוב בחיים.

הפגישה הבאה והאחרונה שלנו עסקה ב"הכנה לראיון עבודה". דנו במספר נושאים ספציפים שהיו יותר משמעותיים עבורה:

כיצד עונים על שאלת "ספר לי על עצמך"?

"שמי דורית מילר, בעלת חברת "איזונים"- מאמנת למערכות יחסים וקריירה, מומחית בפסיכולוגיה חיובית. בעלת תואר שני במנהל מאוניברסיטת חיפה ולומדת בימים אלו לדוקטורט. בשש השנים האחרונות מנהלת בפועל את חברת איזונים במסגרתה אני מעבירה ומנהלת מערכי הרצאות וסדנאות לאירגונים שונים בתחום האימון והפסיכולוגיה החיובית במקביל לאימונים אישיים לקריירה ומערכות יחסים …"

שלוש  הנקודות בסוף המשפט מיועדות למסר שאני רוצה להעביר למראיין- ערך מוסף ייחודי שלי לתפקיד המוצע. למשל: "ואני אשמח לנהל את המשאב האנושי בחברתכם בהתבסס על הידע הייחודי שיש לי בניהול משאב אנושי באמצעות פסיכולוגיה חיובית" או "ואני אשמח לבנות עבורכם יחידה של הרצאות בהקשר של פסיכולוגיה חיובית, אימון אישי והצלחה".

המסר של שלוש הנקודות- לא מחוייב. הוא יעלה רק אם אתם יודעים מהו המסר (ראו בלוג "כיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה מס' http://izzunim.co.il/?p=1432 2) ורק אם אתם מרגישים מספיק נוח לאמר אותו. אם כי הוא בהחלט יכול לתת ערך מוסף.400_F_53023565_wY0u2BmwjAr9h1OsKRd15zAC6ITfKK47

כן מחוייב:

  • שמכם
  • הטייטל שלכם: בחרו לכם את הטייטל המתאים בהתבסס על השכלה ונסיון תעסוקתי- רצוי לציין את שניהם. למשל: " שמי יעקב מימרם, מנהל תפעול, בעל תואר שני במנהל עסקים ותואר BSc בתעשיה וניהול מהטכניון."
  • התפקיד האחרון (או השניים האחרונים) שלכם בקורות החיים- או- התפקיד הכי רלבנטי שלכם בקורות החיים. להציג כאן רק משפטים רלבנטים! למשל:"בשנים האחרונות ניהלתי את מערך התפעול של חברת ביופידבק ולפני כן הייתי מנהל היצור של חברת פלקסטרומי", דוגמא למקרה בו התפקיד האחרון פחות רלבנטי: " בעל נסיון של 5 שנים בניהול תפעול מעבודתי בחברת X"

 

שאלת "תכונות חיוביות" ושאלת "תכונות שליליות":

שימו לב, השאלה הזו יכולה להתחבא בתוך שאלות דומות. כמו "מה הבוס הקודם שלך היה אומר עליך?", " מה העמיתים שלך לתפקיד היו מספרים עליך?", "מה הכי הפריע לבוס הקודם שלך?" " מה העמיתים שלך הכי אהבו בך?", "מדוע אתם חושבים שאתם מתאימים לתפקיד?", "מה יכול להפריע לכם במילוי התפקיד?"

הדבר הכי חשוב! הבינו שאתם נמצאים בעיצומה של פרזנטציה= הצגה עצמית. אתם לא יושבים על ספת הפסיכולוג…. אל תשקרו, אבל היו מאוד מאוד מודעים למה שאתם אומרים! הכינו מראש את התשובה לשאלה הזו ולא משנה באיזה נוסח היא מגיעה- ענו את התשובה שהכנתם (ולא באמת את מה שאתם חושבים שהבוס שלכם חשב עליכם…. הרי אף אחד לא יוכל לבדוק זאת, זכותכם לחשוב מה שאתם רוצים, גם אם שאלו "מה הוא חשב"- אתם בעצם עונים על "מה אתם חושבים שהוא חושב").

שאלת "התכונות החיוביות" ענו באמצעות אותם תכונות/ יכולות/ נסיון שאתם יודעים שמתאימים לתפקיד המוצע (ראו בלוג קודם בנושא).

שאלת "התכונות השליליות": בשאלה זו אתם נדרשים למעשה "לירות לעצמכם ברגל" לא פשוט. כהתחלה- התשובה "פרפקציוניסט" לא אמינה במיוחד (אם הייתי מקבלת שקל על כל פעם ששמעתי אותה מצבי הפיננסי היה משתפר משמעותית) ולכן אפילו אם היא נכונה, רצוי שלא תשתמשו בה. אז מה כן?

  • אם אתם יכולים להימנע מתשובה- מאוד רצוי! משפט כמו "אני מודע לכך שיש לי תכונות שליליות כמו לכל בני האדם, אבל אני לא מוצא תכונה שלילית רלבנטית לתפקיד" היא תשובה מצוינת. וגם אם לוחצים עליכם- כל עוד תסרבו באופן מנומס ואינטלגנטי- זה טוב מאוד. למשל: "אני באמת לא מוצא תכונה שלילית רלבנטית, אני מתנצל"
  • ולפעמים אתם מוצאים שאין ברירה, אתם מרגישים שאם לא תענו עכשיו, אז הדינמקיה של הראיון תהרס. במקרה כזה (ושוב- נסו לא להגיע למצב הזה). אמרו משהו שהיה אופיני לכם בעבר וכיום כבר התגברתם עליו. שימו לב שהמשפט מסתיים בדרך בה התגברתם על הנושא. למשל:" בתחילת דרכי המקצועית הייתי מאוד ממוקדת במשימות שהבוסים שלי הטילו עלי ולקח לי זמן להסתכל על התפקיד בפרספקטיבה רחבה יותר". או "הבוס הקודם בתחילת דרכי אמר שהוא לא מרוצה מכך שלא עמדתי בזמני ההגשה, אבל אחרי כמה חודשים למדתי להתנהל נכון ומאז ועד היום הוא היה מאוד מרוצה ממני בנושא העמידה בזמנים".400_F_52571496_y0krYtH4ePoOreXNwxhdEqp4eoF1VA8K

צפיות שכר

עדיף לא לענות מפורשות במספרים!

הסיבה שמעסיק שואל על צפיות שכר היא לבדוק אם הצפיות שלכם עומדות בתווך שהוא הגדיר לעצמו. במידה והצפיות שלכן מתחת לתווך- הוא לא יהיה "פרייר" ויציע לכם את השכר היותר נמוך שאתם הגדרתם. במידה והצפיות שלכם יהיו גבוהות מהתווך יש סיכוי שתיפסלו על זה (למרות שייתכן ובפועל הייתם בהחלט מוכנים לקחת את התפקיד גם בפחות). המעסיק יכול לחשוב שאתם תהיו מתוסכלים מהשכר שהוא מסוגל להציע לכם. אף אחד לא רוצה עובד מתוסכל (כיוון שיש להם נטיה לעזוב מהר או לא לבצע את התפקיד כיאות) ולכן לא יקבלו אתכם לעבודה.

המשפט הכי כדאי הוא: "אני סומך עליכם שתתנו לי שכר הוגן ומכובד לתפקיד המוצע" ומאוד להשתדל לא לאמר מספר. אם שואלים אתכם מפורשות מה היה השכר הקודם שלכם, ניתן לענות: "השכר היה מורכב ממספר גורמים ותנאים נלווים, אני לא יכול לענות מספר רלבנטי" או "התפקיד הקודם נראה לי פחות רלבנטי, אשמח פשוט לשמוע הצעה מכם".

במידה ולא אמרתם מספר ברור- אפשרות הבחירה נשארת אצלכם. אם יציעו לכם שכר גבוה משציפיתם- נפלא! ואם יציעו שכר נמוך משציפתם- תמיד ניתן לחזור, להסביר שזה נראה לכם נמוך מדי ולנסות להעלות את ההצעה. היתרון- אתם נמצאים בשליטה, אתם אלו שמחליטים אם השכר מתאים לכם או לא, ולא המעסיק.

לסיכום,

לפני מספר ימים קיבלתי ממנה טלפון, שהיא התקבלה לתפקיד מאוד בכיר באחד המוסדות המכובדים במדינה. את הטיפים של כיצד עונים על שאלות שונות בראיון היא תרגלה במשך יותר מחצי שנה (כמעט שנה) של תהליכים וראיונות במספר אירגונים. התהליך לא היה קל וממש לא פשוט, כלל בתוכו הרבה כשלונות- והדרך עוד ארוכה לפניה. אבל הפער בין מי שהיא לתפקיד שלה התחיל להצטצמם, היא כבר לא בוכה- וגם אני.

בבלוג הבא והאחרון בנושא "כיצד עוברים בהצלחה ראיון עבודה" אתייחס לראיון כפרזנטציה- כולל מראה ושפת גוף.

תגובות למאמר

  • אהבתי מאד את ההתמקדות המאד נכונה ורלוונטית למפגש ראיונות העבודה.

    הטיפים מאד נכונים ונוגעים "בול" בהתלבטויות שלנו כמרואינים

    בהחלט אשמח להישאר מכותבת.

    יום טוב

  • כל כך נכון וחכם.

  • דורית, יופי של בלוג! נהניתי.

    • כבוד! לקבל ממאסטרית בנושא פידבק חיובי….

  • מאוד נהניתי לקרוא את הבלוגים שלך. אני מתכוונת ליישם הכל (!!!) בראיון העבודה שמחכה לי היום ומחכה בקוצר רוח לבלוג הבא! :)

  • jrosmohnj pvdwy rcbmggy yhtv szbewrrimbpzmdh

  • 52908 778279I like this web site because so significantly valuable stuff on here : D. 619876

  • 893465 473348Outstanding post, I conceive men and women really should larn a good deal from this weblog its quite user friendly . 716206

  • 668362 864461Wow What great information. Thank you for the time you spent on this post. 625638

הגב ל: אפרת דרוק